Responsive websites kennen de meeste mensen inmiddels wel. Websites die zich automatisch aanpassen aan het gebruikte medium. Wist je dat je dit ook kunt toepassen voor een logo? Sommige logo’s zijn met hun toevoegingen op groot formaat prima leesbaar. Anders wordt het als het logo sterk verkleind wordt. In dat geval is het raadzaam het logo te stileren. In dit voorbeeld enkele bekende logo’s die naarmate ze kleiner worden afgebeeld vervangen worden voor een gestileerdere versie.
Bij het ontwerp van een logo moet met diverse gebruikstoepassingen rekening worden gehouden. Vaak worden deze do’s en don’ts in een huisstijlhandboek vastgelegd. Eén van de meestvoorkomende zaken die vastgelegd wordt is het gebruik van het logo. Is het logo zo krachtig dat het zowel op groot formaat als op een balpen nog goed leesbaar is? Wat doen we met de claim, pay-off of onderschrift?
Naast druktechnische zaken worden deze schaalbare toepassingen ook toegepast op de verschillende digitale media. Het desktop formaat is tenslotte geen smartphone formaat. In de illustratie hierboven een mooi schematisch voorbeeld hoe de grotere merken van een compleet en uitgebreid logo naar een sterk gestileerd logo gaan.